Saturday, August 6, 2011

Potsataja memuaarid 1. Harjumustel on suur jõud.

Oli kord üks Potsataja, kellel sai ühel päeval dieetidest kõrini ning ta otsustas hakata oma kaalu teistmoodi langetama. Muutes oma harjumusi ning mõtlemist. Otsustasin oma vanast teemast olulisemad mõtted siia tõsta. Hea endal taas üle lugeda ja ehk on kellelegi teiselegi abiks.
Kõige olulisem minu kaalulangetuse juures oli keskenduda oma käitumismustritele ning mõtlemisele. Miks ma söön?(näljast või emotsioonide pärast) Kuidas ma söön? (kiiresti või aeglaselt) Minu mõtete muutmisel oli alguses abiks raamat: "Ei mingit dieeti. Tee seda teistmoodi"B. Fletcher; 2010.a. suvel ostsin veel lisaks P. McKenna raamatu"Ma teen su saledaks", mis aitas edasi mõelda ja tegutseda.
Mõned mõtted minu harjumuste muutmisest:


10.01.2009
"Tänu harjumuste muutmisele olen neid paremini märkama hakanud. Üks suur viga, mis mu kaalu tõstab on kindlalt see, et IGA kord, kui ma kööki lähen, pistan sealt midagi suhu. Seda HARJUMUST tahan küll teadlikult muuta, st. ma ei keela endale mingit kindlat toiduainet vaid muudan harjumust näksida."

17.01.2009
"Mul on tekkinud imelikud harjumused, mida varem pidasin ilmvõimatuks Nt. pesen õhtul peale sööki alati kõik nõud ära - tean, et mõne jaoks tundub see iseenesestmõistetav, kuid siiani tundsin, et ma olen ju nii väsinud, las need nõud olla.
Teleka ees istun palju vähem. Otsin pidevalt, mida saaks veel teha. Energiat on hetkel mõnusalt palju. Ja peaaegu iga tegevuse juures mõtlen, kas see on harjumus ja kui on harjumus, siis millised teod võiksid sellele järgneda, mis mõjutavad minu kehakaalu. Sellest köögis mõttetult näksimisest olen osaliselt lahti saanud. Enne palakese haaramist mõtlen, et ehk võiksin hoopis klaasi vett juua või vorstileiva asemel ühe puuvilja süüa. Tihtipeale õnnestub mul ilma midagi näksimata köögist lahkuda. Oluline on siin see, et ma ei mõtle, et mul on dieet, vaid see, et ma mõtlen, et mul on see ebameeldiv harjumus, millest tuleks vabaneda. "
Nüüdseks olen teada saanud, et minu köögis näksimised olid osaliselt seotud hoopis emotsioonidega, aga selle kohta tuleb eraldi peatükk. :)

20.02.2009 (väike tagasilöök)
"Mind ei ole tabanud tavapärane masendus, et olen taas ebaõnnestunud. Vanad harjumused on loomulikult tagasi hiilinud ja sellega koos ka tulid need paar kilo tagasi, kuid tavapärast dieedijärgset õgimist ei ole toimunud ja see on minu jaoks midagi täiesti uut ja täiesti teistmoodi .
Hetkel olen juba positiivsemates meeleoludes ja üritan ka edaspidi tegeleda oma harjumuste muutmisega ning vähem rõhku panna söögijälgimisele. Võibolla ei saa minust kunagi saledat inimest, sest minu harjumused on niivõrd tugevad, kuid vähemalt olen ma suutnud endale teadvustada vigu, mida ma teen ja asi ei ole ainult üleliigsetes kalorites."

11.04.2009 (Sellest kuupäevast alates pole mul enam suuremaid kaalutõuse olnud. Kaal on langenud või püsinud enam-vähem sama koha peal.)
"Teatan, et alustan kolmandat korda taas programmiga:
"Tee midagi teistmoodi"
Olen endiselt veendunud, et ükski dieet pole piisavalt mõjuv, kui kõik muud harjumused püsima jäävad. Enne peab hakkama midagi muutuma minu kogu elus.
Olen saanud palju häid mõtteid, mida lisaks raamatuprogrammile jälgida. Tasapisi üritan oma mõtted taas positiivseks saada.
Üks nipp: Hommikul ärgates mõtle kõigepealt sellele, mis on eesolevas päevas hästi.
Kui hakkasin mõtlema, mis mul praegusel hetkel hästi on, siis oli seda palju rohkem, kui ma oleks arvata osanud.
Dieedi asemel pean hakkama tegelema hoopis "laiskuse" võõrutusraviga, sest see on nagu nõiaring. Kaal tõuseb ja liigud vähem, mida vähem liigud, seda enam kaal tõuseb ja seda vähem jõuad end liigutada. Põlvevalud on muutunud taas nii tugevaks, et kükitada ma praegu ei saaks, sest siis ei suudaks ma enam püsti tõusta.
Üritan endas arendada mõtlemist, et mul on süüa vaja vaid niipalju, et ellu jääda - ma ei ela selleks, et süüa.
Ma tean, et seekord õnnestub. Peab õnnestuma!
PS. Eile sõbranna pool täis kõhu ja riietega kaaludes näitas kaal 101,6. Tegelikult aimasin, et ma juba seal kolmekohaliste klubis olen, kuid kodukaal on mul veidi leebem minu vastu. Tänahommikune tühikaal 97kg" - (minu kodukaal valetas ning hiljem sain teada, et minu suurim kaalunumber võis ulatuda ca 103kg-ni)

Hea nõu:
"Tahtsin öelda, et see algatus harjumuste muutmiseks on igati kiiduväärt, aga tahaskin siia juurde rõhutada seda mõtet, mis mina oma peas olen arendanud järjest rohkem - edu sõltub sellest, kui palju sa neid paremaid harjumusi suudad integreerida oma igapäevaellu selliselt, et see tunduks kõige loomulikum asi maailmas. veelgi olulisem on kaardistada need n-ö ohukohad ja õppida nendega toime tulema ja vat see on see koht, millega mina näiteks kuidagi toime ei saa seega olen põnevil, et näha sinu näitel, kui kaugele esimese poole arendamisega jõuda võib..."

12.04.2009
"Peale selle raamatu programmi esimest korda läbimist olen enda jaoks nii mõnedki ohukohad leidnud. Loomulikult ei tähenda see seda, et ma jätan "näpu tulle pistmata". See on nagu ülesöömisegagi. Tean, et ei tohi, aga ikka söön. Sama lugu on ka muude harjumustega, kuid vähemalt olen hakanud nüüd neid märkama ja kui ma 3-st korrast kasvõi ühel muudan oma käitumist, siis on see hea algus."

Tänaseks võin öelda, et nii mõnigi positiivne harjumus on minu elu igapäevane osa. Koristamine ei tundugi enam lõputu piin. Mulle meeldib end rohkem liigutada. Televiisorit ei vaata ma mõnikord mitu päeva. Isegi arvutis istumised on jäänud harvemaks. Elu on muutunud kuidagi reaalsemaks. Ma elan rohkem tänases päevas ja praeguses hetkes.
Jätkub...

No comments:

Post a Comment